Προσβασιμότητα, Αναπηρία και Εκκλησία: Η Σημαντική Συμμετοχή του Σχολείου μας στο Διεθνές Συνέδριο

Το σχολείο μας είχε την τιμή να συμμετάσχει, μέσω της εκπαιδευτικού μας κ. Φένιας Φίλιου, στο Διεθνές Συνέδριο της Κοσμητείας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με θέμα “Προσβασιμότητα – Αναπηρία – Εκκλησία,” υπό την αιγίδα του Ανωτάτου Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου.

Η παρουσίαση της κ. Φένιας Φίλιου αποτέλεσε μια ευκαιρία για μια βαθιά ανακεφαλαίωση σχετικά με την πολυδιάστατη έννοια της αναπηρίας.

Η παρουσίαση ξεκίνησε με μια ιστορική αναδρομή σχετικά με την αναπηρία. Στο παρελθόν, η αναπηρία συνδεόταν συχνά με τη νοητική υστέρηση, και χρησιμοποιούνταν οι όροι “ηλιθιότητα”, “άνοια”, “ολιγοφρένεια” και άλλοι παρόμοιοι όροι για να περιγράψουν την αναπηρία. Υπογραμμίστηκε η σημασία της εξέλιξης στην αντίληψη μας για την αναπηρία και η ανάγκη για αλλαγή στην προσέγγισή μας.

Ένα από τα βασικά θέματα που εξετάστηκαν στην παρουσίαση ήταν η σύγκρουση μεταξύ δύο διαφορετικών αντιλήψεων για την αναπηρία. Η πρώτη προσεγγίζει την αναπηρία ως μια κανονική, ανεξάρτητη κατάσταση, ενώ η δεύτερη υποστηρίζει την ιδεολογία της προστασίας, θεωρώντας ότι τα άτομα με αναπηρία δεν μπορούν να ζήσουν μια κανονική ζωή όπως οι υγιείς. Αυτή η σύγκρουση αναδεικνύει τα διλήμματα που αντιμετωπίζουμε όταν σκεφτόμαστε την ένταξη και την αποκατάσταση των ατόμων με αναπηρία στην κοινωνία.

Στη συνέχεια, εξετάστηκε η δυσκολία στον καθορισμό της αναπηρίας. Ορισμοί για την αναπηρία διαφέρουν ανάλογα με την οπτική γωνία του ατόμου που τους δίνει, με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (Π.Ο.Υ.), να ορίζει τα άτομα με ειδικές ανάγκες ως αυτά που εμφανίζουν σοβαρή μειονεξία από φυσική ή διανοητική βλάβη. Επισημάνθηκε ότι η αναπηρία είναι μια έννοια που διαμορφώνεται ανάλογα με την προοπτική και την ιδεολογία του καθενός, και ότι δεν υπάρχει απόλυτη και παγιωμένη οριοθέτηση.

Ένα από τα κύρια μηνύματα ήταν η σημασία της αποδοχής και της ενσυναίσθησης στην αντιμετώπιση της αναπηρίας. Η αποδοχή σημαίνει να δεχθούμε με επίγνωση αυτό που έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Η ενσυναίσθηση σημαίνει να βάλουμε τον εαυτό μας στη θέση του άλλου και να κατανοήσουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει. Όταν αυτές οι δύο έννοιες συνυπάρχουν και συμπληρώνουν η μία την άλλη, μπορούν να δημιουργήσουν θαύματα.

Επίσης, υπογραμμίστηκε η ανάγκη για ενσυναίσθηση στην κοινωνία, καθώς κανένας άνθρωπος δεν είναι απαλλαγμένος από τις προκλήσεις και τις δυσκολίες της ζωής. Η αναπηρία είναι μια πολυδιάστατη έννοια που μπορεί να επηρεάσει οποιονδήποτε από εμάς, και είναι σημαντικό να αντιμετωπίζουμε την αναπηρία με ανοικτό μυαλό και καρδιά

Συμπερασματικά, η ιδανική κατάσταση για τα άτομα με αναπηρία δεν θα υπάρξει ποτέ, αλλά αυτό δεν πρέπει να μας εμποδίζει από το να προσπαθούμε να βελτιώσουμε την κατάστασή τους και να προωθούμε την αποδοχή και την ενσυναίσθηση στην κοινωνία. Η ζωή είναι μια ανατροπή, και οι δεδομένες συνθήκες μπορούν να αλλάξουν απροσδόκητα. Με αποδοχή, ενσυναίσθηση και ενωμένες προσπάθειες, μπορούμε να δημιουργήσουμε έναν κόσμο που αντιμετωπίζει την αναπηρία με διαφορετικό τρόπο, με περισσότερο σεβασμό και ανοικτό μυαλό.

Η παρουσίαση στο Διεθνές Συνέδριο της Κοσμητείας της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης ήταν μια αξιοσημείωτη ευκαιρία για το σχολείο μας να επιδείξει τη στήριξη του στην προσβασιμότητα και την αναπηρία, καθώς και τη δέσμευσή μας, να διαμορφώσουμε μια κοινότητα που είναι ανοικτή σε όλους, που αναγνωρίζει την αξία της ποικιλομορφίας και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Δημοσιεύθηκε στην Νέα & Ανακοινώσεις. Αποθηκεύστε τον μόνιμο σύνδεσμο.