Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων Ζωής «Μαθαίνω για τον εαυτό μου και τους άλλους» στο σχολείο μας

Το σχολείο μας πιστό στη δέσμευσή του για την ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών του, πέραν της ακαδημαϊκής γνώσης, ανακοινώνει την επιτυχή ολοκλήρωση μιας σειράς βιωματικών εργαστηρίων δεξιοτήτων. Τα εργαστήρια αυτά υλοποιήθηκαν από την κ. Φανή Σακκά, Υπεύθυνη Προγραμμάτων Προαγωγής Υγείας και Ψυχολογικής Υποστήριξης της Διεύθυνσης Υγείας Π.Ε. Τρικάλων. Η κ. Σακκά πραγματοποίησε πέντε ουσιαστικές συναντήσεις με τους μαθητές μας εστιάζοντας στην καλλιέργεια κρίσιμων δεξιοτήτων για την προσωπική και κοινωνική τους εξέλιξη. Η πρωτοβουλία αυτή του σχολείου υπογραμμίζει μια προοδευτική προσέγγιση στην εκπαίδευση αναγνωρίζοντας ότι η συναισθηματική και κοινωνική ευημερία αποτελούν θεμέλιο λίθο για τη μάθηση και τη συνολική ανάπτυξη των παιδιών.

Το πρόγραμμα με τον εύστοχο τίτλο «Μαθαίνω για τον εαυτό μου και τους άλλους μέσα από τη συνεργασία και το μοίρασμα», απευθύνθηκε στους μαθητές της Στ’ Τάξης και του τμήματος Δ2. Η μεθοδολογία του βασίστηκε στις αρχές της συστημικής προσέγγισης, η οποία αντιλαμβάνεται το παιδί ως ενεργό μέλος ευρύτερων συστημάτων, όπως η τάξη, το σχολείο και η οικογένεια, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις σχέσεις και τις αλληλεπιδράσεις που αναπτύσσονται εντός αυτών. Η επιλογή αυτής της προσέγγισης δεν είναι τυχαία· στοχεύει στην κατανόηση της συμπεριφοράς του παιδιού στο πλαίσιο των πολλαπλών περιβαλλόντων που το επηρεάζουν, επιδιώκοντας έτσι ολιστικές και βιώσιμες αλλαγές. Τα εργαστήρια είχαν έντονα βιωματικό χαρακτήρα περιλαμβάνοντας δραστηριότητες όπως η εικαστική έκφραση, τα παιχνίδια ρόλων και η ομαδική εργασία. Αυτές οι μέθοδοι μετέτρεψαν αφηρημένες έννοιες, όπως η ενσυναίσθηση, σε απτές εμπειρίες προάγοντας τη γνήσια κατανόηση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων.

Καθοριστικής σημασίας για την επιτυχία του προγράμματος ήταν η στενή συνεργασία με την καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής του σχολείου μας κ. Στέλλα Αβέλα η οποία ήταν και η υπεύθυνη των εργαστηρίων δεξιοτήτων. Η εμπλοκή της κ. Αβέλα διασφαλίζει τη δυνατότητα ενσωμάτωσης και συνέχειας των αρχών που διδάχθηκαν στην καθημερινή σχολική ζωή ενισχύοντας την εσωτερική δυναμική του σχολείου για παρόμοιες δράσεις. Οι στόχοι του προγράμματος ήταν πολλαπλοί και περιλάμβαναν την αναγνώριση και διαχείριση των συναισθημάτων, την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και της ενσυναίσθησης, τη βελτίωση της επικοινωνίας και της επίλυσης συγκρούσεων, την πρόληψη φαινομένων κοινωνικού αποκλεισμού και εκφοβισμού, την καλλιέργεια της συνεργασίας και της αποδοχής της διαφορετικότητας, την προετοιμασία για την περίοδο της εφηβείας, τη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης και συναισθηματικής ασφάλειας στην τάξη, καθώς και τη σύνδεση των παιδιών με θετικές στάσεις ζωής και κοινωνικές αξίες.

Οι θετικές αλλαγές στους μαθητές ήταν ορατές και επιβεβαιώθηκαν από τα ίδια τα παιδιά. Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά, μέσα από τα εργαστήρια «λύσαμε τα προβλήματά μας και γίναμε φίλοι» και «άλλαξαν οι σχέσεις μεταξύ μας. Έμαθα να μη θυμώνω και να μη κρίνω τους άλλους». Οι μαθητές εξέφρασαν την ικανοποίησή τους λέγοντας: «Μου άρεσε που ζωγραφίσαμε και μέσα από τις ιστορίες μάθαμε καινούργια πράγματα!» και «Νιώθω πολύ χαρούμενος γιατί τώρα συνεργαζόμαστε». Επίσης τόνισαν ότι «Μάθαμε να συζητάμε και να λύνουμε τις διαφωνίες μας», «να ζητάμε συγγνώμη και να διορθώνουμε τα λάθη μας», καθώς και «να μην κάνουμε bullying γιατί αυτό πληγώνει τους άλλους». Η προετοιμασία για την εφηβεία ήταν επίσης σημαντική, καθώς «Δουλέψαμε για την εφηβεία και καταλάβαμε τις δυσκολίες που έχει ένας έφηβος». Η αυθεντικότητα αυτών των σχολίων καταδεικνύει ότι το πρόγραμμα άγγιξε πραγματικές ανάγκες των μαθητών. Η μεταμόρφωση της τάξης από έναν «χώρο με συγκρούσεις» σε «μια κοινότητα μάθησης και αλληλεγγύης» αποτελεί την πιο ισχυρή απόδειξη της επιτυχίας του προγράμματος. Αυτή η θετική ατμόσφαιρα αναμένεται να έχει ευεργετικές επιδράσεις και στο ευρύτερο σχολικό κλίμα, καθώς και στην ακαδημαϊκή εμπλοκή, αφού οι μαθητές αισθάνονται ασφαλέστεροι και πιο συνδεδεμένοι.

Το σχολείο μας εκφράζει τις θερμές του ευχαριστίες στην κ. Φανή Σακκά για την εξαιρετική καθοδήγηση και την πολύτιμη συνεισφορά της καθώς και στην κ. Στέλλα Αβέλα για την αφοσιωμένη συνεργασία της και την ευθύνη που ανέλαβε για την υλοποίηση αυτών των εργαστηρίων. Η δημόσια αναγνώριση της προσφοράς τους ενισχύει το πνεύμα συνεργασίας και αναδεικνύει την αξία που αποδίδει το σχολείο τόσο στην εξωτερική τεχνογνωσία όσο και στην ενεργό συμμετοχή του προσωπικού του.

Κύλιση στην κορυφή